Fly me to the Moon

Fly me to the Moon

Przedmiot: 
fizyka z astronomią
Nazwa szkoły: 
Miejski Zespół Szkół w Czeladzi

Koordynatorzy:
Małgorzata Pawlik-Podgórska i Barbara Orkisz

Szkoły partnerskie:
5th Lyceum Of Veria, Veria, Grecja
IES Pedro Álvarez Sotomayor, Manzanares, Hiszpania
Collège Tiraqueau, Fontenay-le-Comte, Francja
Rekabet Kurumu Cumhuriyet Fen Lisesi, Diyarbakır, Turcja
Diyarbakır il milli eğitim müdürlüğü, Diyarbakır, Turcja
Oš Preska, Medvode, Słowenia

TwinSpace projektu:
http://new-twinspace.etwinning.net/web/p54756

Nagrody i wyróżnienia:
Nagroda w Konkursie Europejskim 2013 w kategorii specjalnej Nagroda Marii Skłodowskiej-Curie
Krajowa i Europejska Odznaka Jakości

 

Realizując projekt interdyscyplinarny, uczniowie klas II i III gimnazjum wykorzystywali i poszerzali swoje umiejętności z fizyki i astronomii oraz języka angielskiego. Tematyka projektu dotyczyła obserwacji astronomicznych, przeprowadzania pomiarów i tworzenia modeli, ale także miała aspekt kulturowy: poznawanie lokalnych tradycji, wierzeń i powiedzonek związanych z Księżycem. Nasi francuscy koledzy przeprowadzili również wideokonferencję z astronomem pracującym w jednym z francuskich obserwatoriów, co pozwoliło pozostałym uczestnikom projektu poznać sposoby pracy naukowców i obudzić w niektórych zainteresowanie zawodem astronoma. Relacja z tej rozmowy została zamieszczona na TwinSpace projektu.

Pierwszym ćwiczeniem, integrującym uczestników był konkurs na logo projektu, uczniowie zamieszczali swoje propozycje na wspólnej platformie, a następnie odbyło się głosowanie na najlepszy znak graficzny.

Następne zadania to prowadzenie obserwacji astronomicznych Księżyca bezpośrednio i z pomocą Internetu i programu NASA MicroObserwatory, wykonanie zdjęć i pomiarów oraz ich opis. Uczniowie poznali także mechanizm powstawania faz oraz zaćmień Księżyca i Słońca i przedstawili modele powstawania tych zjawisk. Analizowano również szczegóły powierzchni Księżyca i próbowano znaleźć odpowiedz na pytanie jak powstały kratery na Księżycu. Uczestnicy projektu chętnie dokumentowali te zajęcia, tworzyli prezentacje lub filmy(nasz film o powstawaniu kraterów:

Najbardziej interesującym ćwiczeniem było jednak „Tell me about the Moon”. W pierwszym etapie realizacji zbierano, w krajach szkół partnerskich, materiały na temat wierzeń, przesądów i charakterystycznych powiedzonek. Następnie w umówionym terminie, podczas spotkania na czacie z kolegami z partnerskiej szkoły, przekazywaliśmy sobie nawzajem wyniki tych poszukiwań. Harmonogram spotkań został wcześniej dokładnie ustalony. Zgodnie z nim polscy uczniowie opowiadali o polskich zwyczajach Grekom, Grecy o swoich wierzeniach opowiadali kolegom ze Słowenii, Słoweńcy Hiszpanom, Hiszpanie przyjaciołom z Turcji, Turcy Francuzom, a Francuzi nam! Po odbyciu serii takich czatów, przygotowywaliśmy materiały podsumowujące zdobyte informacje. Te działania uatrakcyjniły bardzo lekcje angielskiego i obudziły w uczniach motywację do nauki tego języka. Nasi uczniowie odegrali trzy zabawne historyjki o przesądach i powiedzonkach Francuzów, które zostały sfilmowane:

Dzięki projektowi nauczyciele poznali nowe metody pedagogiczne i dydaktyczne, stosowali nowoczesne metody komunikacji, wymieniali się doświadczeniami. Uczniowie rozwijali umiejętność pracy w zespole, poznali swoich rówieśników z innych krajów Europy, dostrzegli rolę języka obcego i Internetu w komunikacji. Dla wszystkich była to wspaniała przygoda.