Adventure with chemistry

Adventure with chemistry

Przedmiot: 
wychowanie przedszkolne
Nazwa szkoły:
Przedszkole nr 33 im. Kubusia Puchatka w Lublinie

Koordynator:
Małgorzata Chwalewska, nauczycielka wychowania przedszkolnego

Szkoła partnerska:
przedszkole E.B1/ JI São Bento Valejas, Portugalia

Język projektu:
angielski

Strony internetowe:
http://www.fourelementsinkindergarten.blogspot.com
http://new-twinspace.etwinning.net/web/p42661/welcome

Nagrody i wyróżnienia:
II miejsce w ogólnopolskim konkursie „Maria Skłodowska-Curie” w 2012
Krajowa i Europejska Odznaka Jakości

 

Cele projektu:

  • zainteresowanie dzieci otaczającym światem i zachęcenie do eksperymentowania;
  • zwiększenie zainteresowania chemią, poznanie postaci Marii Skłodowskiej-Curie;
  • nawiązanie współpracy ze szkołą i uniwersytetem;
  • poznanie rówieśników z różnych stron świata oraz ich kultur;
  • zainteresowanie nauką języków obcych;
  • używanie komputera jako narzędzia edukacyjnego dającego satysfakcję z nauki.

Opis projektu:

Do realizacji projektu zaprosiłam nauczycielkę z Portugalii, z która współpracowałam wcześniej. Tym razem chciałyśmy przeprowadzić działania otwierające dzieci na eksperymentowanie skupione wokół czterech żywiołów. Rok 2011 był Rokiem Marii Skłodowskiej-Curie, więc postanowiłyśmy, że właśnie polska noblistka stanie się przewodnikiem przedszkolaków w odkrywaniu świata przyrody.

Podczas pierwszych zajęć dzieci przywitała na ekranie komputera mała Marysia Skłodowska, animowana postać powołana do życia w programie Voki, która opowiadała im, jak niezwykle fascynujący jest otaczający świat. Mała chemiczka przekazała przedszkolakom zadania do wykonania, w ramach których przeprowadzano doświadczenia i eksperymenty związane z wodą, powietrzem, ogniem i ziemią. Oba partnerskie przedszkola miały do wykonania jednakowe aktywności związane z żywiołami (zadania na temat każdego z nich realizowane były przez miesiąc), zaś relacje z ich przebiegu sukcesywnie umieszczane były na blogu. Po wykonaniu tych działań dzieci odpowiadały wirtualnej przewodniczce na pytania quizu. Gdy grupa uzyskała odpowiednią liczbę punktów, otrzymywała odznakę – jeden z czterech elementów puzzli odpowiadający kolejnemu żywiołowi. Po ułożeniu wszystkich fragmentów układanki dzieci kolorowały wydrukowane prace.

Najmłodsi byli szczególnie zainteresowani przeprowadzaniem samodzielnych doświadczeń. Ich ulubionymi eksperymentami okazały się te związane z żywiołem ziemi, a mianowicie sianie i obserwacja wzrostu roślin. Polskie przedszkolaki zasiały między innymi rzeżuchę, której ewolucję od nasionka do rośliny obserwowały, tworząc fotograficzny dziennik. Wyrośnięta rzeżucha okazała się znakomitym dodatkiem do kanapek. Dzieci z Portugalii posiały fasolę i również przyglądały się jej wzrostowi.

Inne ciekawe eksperymenty dotyczyły wody. Mali uczestnicy zastanawiali się między innymi, dlaczego ryba nie tonie. Doświadczenia z użyciem balonów i szklanych kulek wykazały, że żywioł wody jest bezpośrednio związany z żywiołem powietrza, gdyż od zawartości gazu w danym obiekcie zależy, czy będzie się on utrzymywał na powierzchni wody. Zagadka ryby została rozwiązana! Dzieci zafrapowało również pytanie, dlaczego skoro metal tonie, statki zbudowane z niego utrzymują się na wodzie.

Wirtualna Marysia dorosła i ponownie przedstawiła się dzieciom już jako naukowiec Maria Skłodowska-Curie, by je zachęcić do znalezienia w Internecie informacji o niej. Po zebraniu wiadomości nastąpiła wymiana materiałów i spostrzeżeń pomiędzy placówkami partnerskimi.

Przedszkolaki z Polski uczestniczyły także w pokazie chemicznym oraz miały okazję samodzielnie eksperymentować w pracowni Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Dzieci mieszały różnorodne substancje ze sobą, doprowadzając do zmiany ich barwy, po czym „zapisywały” swoje obserwacje z doświadczeń, kolorując kredkami specjalne karty pracy. W pracowni dowiedziały się, że chemia jest trochę jak magia – np. po spryskaniu czystych kartek tajemniczym płynem pojawiał się na nich kolorowy, u każdego inny, rysunek.

Przedszkolaki z otwartymi ustami obserwowały pokaz wybuchu wulkanu oraz tworzyły „pastę do zębów dla słonia” – po połączeniu dwóch substancji z probówki wydostała się ogromna ilość gęstej piany. Dzieci przekonały się również, że kiedy wybucha jakaś substancja, jest wyczuwalna w powietrzu, ponieważ wytwarza się gaz. Po wyjściu z pracowni co chwila słyszałam komentarze: Będę chemikiem.

Do naszego przedszkola zostali zaproszeni chemicy, którzy przedstawili między innymi działanie helu na struny głosowe oraz zmianę właściwości ciał (balonik, kwiatek) po włożeniu ich do ciekłego azotu. Na zakończenie pokazu każde dziecko wkładało do tajemniczej puszki białą karteczkę, a wtedy na pojawiała się na niej pieczątka. Przedszkolaki były pod wrażeniem tego doświadczenia i opowiadały później w domach, że czarowały.

Dzieci odwiedziły również Centrum Języka Portugalskiego Comes w Lublinie, gdzie brały udział w darmowych lekcjach językowych, oglądały prezentacje o Portugalii oraz spotkały się ze studentem z Lizbony uczestniczącym w programie Erasmus. Chociaż na początku były nieco onieśmielone nowym miejscem i spotkaniem z obcokrajowcem, to po odśpiewaniu ulubionej piosenki przełamały pierwsze lody i rozpoczęły zabawę ruchową. Największą radość sprawiło przedszkolakom odgrywanie scenek w języku portugalskim. Nauczyły się dzięki nim, w jaki sposób należy się przedstawić, jak spytać o czyjeś imię oraz jak powiedzieć Cześć w obcym języku.

Najmłodsi mieli też okazję sprawdzić swoje nowe umiejętności porozumiewania się w języku portugalskim podczas wideokonferencji z przedszkolem z Lizbony za pośrednictwem Skype’a. Dzieci przedstawiły się po portugalsku i odśpiewały wraz z kolegami piosenkę Tiru liru lo. Zaprezentowały sobie nawzajem również kilka eksperymentów online. Nasza grupa zrobiła „wybuchową pianę” z sody oczyszczonej, zaś grupa z Portugalii pokazała nam doświadczenia ze zmieniającym kolor sokiem z kapusty. Dzieci prezentowały swoje rysunki i machały do siebie. Były zachwycone wspólnymi zajęciami i wcale nie chciały się rozstawać.

Podczas realizacji projektu nasi podopieczni uczyli się wysyłać e-maile zawierające między innymi fotografie prezentujące miejsca związane z Marią Skłodowską-Curie. Nie ograniczaliśmy się jednak jedynie do wirtualnego kontaktu z partnerem za pośrednictwem bloga czy poczty elektronicznej, ale wymienialiśmy się także własnoręcznie ilustrowanymi książeczkami w języku angielskim o bohaterce naszego projektu, które wysyłaliśmy tradycyjną pocztą.

Osiągnięte rezultaty i korzyści:

  • materiały do zajęć dydaktycznych, opisy eksperymentów i inscenizacji;
  • gazetka dotyczącą noblistki, zorganizowanie kącika małego chemika w przedszkolu;
  • poznanie życiorysu Marii Skłodowskiej-Curie, zainteresowanie dzieci chemią i eksperymentami;
  • nawiązanie współpracy z Centrum Języka Portugalskiego Comes w Lublinie;
  • nawiązanie międzynarodowych przyjaźni;
  • nabycie umiejętności obsługi aparatu fotograficznego, kamery, poczty elektronicznej;
  • zdobycie wiedzy na temat nowych form nauczania, np. uczenie się poprzez wzajemną wymianę doświadczeń.

Upowszechnianie i wykorzystanie rezultatów projektu:

Chęć poznawania świata wpisana jest w wiek przedszkolny. Dzieci najchętniej uczą się o tym, czego mogą dotknąć, co mogą zbadać, zobaczyć na własne oczy. Uwielbiają eksperymentować, dlatego też nauka przedszkolna tym etapie powinna być wzbogacona o tę aktywność.

Stworzona wirtualnie postać Marysi Skłodowskiej dodatkowo zachęciła dzieci do poznawania świata oraz uświadomiła im, że wielcy, znani ludzie też kiedyś byli dziećmi, a dzięki pracy każdy może osiągać życiowe Noble.

Materiały potrzebne do realizacji tego projektu dostępne są na naszym blogu i mogą być wykorzystywane przez każdą placówkę, zarówno przedszkolną, jak i szkolną.