Echange de mascottes

Echange de mascottes

Przedmiot: 
wychowanie przedszkolne
Nazwa szkoły: 
Przedszkole nr 1 im. Czesława Janczarskiego w Węgrowie

Koordynator:
Jolanta Piotrowska

Szkoły partnerskie:
CE Primary School, Main Street Cossington, Leicestershire, Wielka Brytania
Jardim de Infância de Corredoura, R. das Escolas, nº19, Corredoura, Portugalia
Colegio El Pipiripao, Cartagena (Murcia), Hiszpania
Ecole maternelle de Sauvage, Saint Just-Sauvage, Francja
Scuola dell’Infanzia „F.lli Cervi”, Noverasco di Opera, Milan, Włochy
10th Nipiagogeio Ag. Dimitriou, Athènes, Grecja
Gradinita cu Program Normal Nr. 17, Rm. Valcea, Rumunia

Języki projektu:
angielski, francuski, hiszpański

Strony internetowe:
http://twinblog.etwinning.net/39655
http://new-twinspace.etwinning.net/web/p58236/welcome
http://echangedemascottes.wordpress.com/
https://sites.google.com/site/intercambiodemascotas/
http://echangedemascote.wikispaces.com/

Nagrody i wyróżnienia:
Projekt zajął 2. miejsce w konkursie Nasz projekt eTwinning 2013, w kategorii przedszkola
Krajowa Odznaka Jakości

 

Cele projektu:
– rozwijanie inwencji twórczej i wyobraźni dzieci;
– odkrywanie narzędzi informatycznych jako środka komunikacji;
– zachęcanie do poznawania życia innych narodów europejskich, ich kultury, stylu życia, języka;
– kształtowanie postaw otwartości i tolerancji;
– rozwijanie indywidualnego potencjału rozwojowego poprzez uczestniczenie w działaniach zespołowych;
– kształtowanie postawy poszukiwania wiedzy i zainteresowania otaczającym światem;
– zachęcanie do nauki języków obcych;
– zachęcanie do kreatywności i samodzielności.

 

Opis projektu:

Przygotowania do realizacji projektu zaczęłam od znalezienia partnerskich placówek. Zależało mi na tym, aby działania projektowe były ciekawe i przyjazne dzieciom w wieku przedszkolnym. Napisałam o swoich planach na forum. Już następnego dnia zostałam zaproszona do współpracy przy projekcie Echange de mascottes. Ustaliliśmy cele naszej inicjatywy, plan działań oraz harmonogram podróży naszych bohaterów. Projekt polegał na wymianie maskotek. Zamiast dzieci to one podróżowały i przekazywały wrażenia z pobytu w kilku krajach europejskich.

W pierwszym etapie pracy opracowałam kilka prezentacji i przedstawiłam dzieci, maskotkę oraz naszą placówkę. Następnie przygotowałam maskotkę do podróży,  celowo została ona nazwana Misiem bez imienia. Chodziło oto, aby nadać całemu przedsięwzięciu atmosferę tajemniczości. Miś podróżując po Europie, miał otrzymywać imiona charakterystyczne dla odwiedzanych krajów. Kolejny krok polegał na wysłaniu maskotki pocztą tradycyjną do Wielkiej Brytanii. W przesyłce znajdowały się: miś ubrany w koszulkę z logo przedszkola, dziennik podróży (segregator), książka i płyta CD z polskimi pieśniami ludowymi, długopisy z logo przedszkola oraz 7 podpisanych pudełeczek, w których były nasiona kwiatów charakterystycznych dla polskiego klimatu. Dzieci z partnerskich placówek miały wysiać nasionka i dobrze się nimi opiekować, aby wyrosły rośliny przyjaźni. Podobne paczki zostały przygotowane we wszystkich placówkach partnerskich. Pierwsza wysyłka odbyła się we wrześniu. Maskotki przebywały około miesiąca w każdym przedszkolu, a potem były przesyłane do kolejnej placówki partnerskiej.

Zadaniem nauczycieli było przyjęcie do przedszkola paczki z maskotką, zamieszczanie na platformie TwinSpace sprawozdania z jej pobytu oraz gromadzenie w dzienniku podróży pomysłowych prac przedszkolaków, pamiątek i zdjęć. Dzieci włączały się do działania opiekując się maskotką aktualnie goszczącą w przedszkolu, realizację ciekawych działań oraz prezentowanie swoich możliwości podczas wideokonferencji. Wszystkie uroczystości oraz święta obchodziliśmy razem z naszymi kolegami z projektu i z maskotkami.

W naszym przedszkolu powstał kącik eTwinning. Na tablicy umieszczane były ciekawe informacje z podróży maskotek, a także na stałe znajdowały się tam dwa manekiny – chłopca i dziewczynki, ubierane w stroje ludowe krajów, z których pochodziły partnerskie placówki, oraz w polskie stroje regionalne, aby przybliżyć wszystkim naszą kulturę.

Podczas realizacji przedsięwzięcia miało miejsce wiele ekscytujących i zaskakujących momentów. Największą radość sprawiło dzieciom przygotowanie prezentów i kartek świątecznych dla kolegów z innych krajów. Robiły to z wielką chęcią, ponieważ wiedziały, że wszystkie przedmioty razem z maskotką dotrą do celu. Najbardziej ucieszyłam się, kiedy zaledwie po dwóch dniach od wysłania przesyłki do Wielkiej Brytanii na platformie ukazała się informacja, że dotarła ona już na miejsce i kiedy rano dzieci w angielskiej szkole weszły do klasy, czekała na nie niespodzianka – nasza maskotka. Kolejne etapy podróży obfitowały w nieoczekiwane zdarzenia, ale pobudzało nas to tylko do pomysłowych rozwiązań w celu pokonania trudności. I udało się! Wszystkie maskotki wróciły do swoich krajów z pamiątkami z dalekich podróży. Nasz miś otrzymał siedem ciekawych imion: angielskie Daisy, portugalskie Ben, hiszpańskie Victor, francuskie Baltazar, włoskie Achilles, greckie Arkoudoulis, rumuńskie El Oso. Każde imię miało swoją historię, często związaną z historią kraju, w którym przebywał miś.

Projekt zakończył się powodzeniem, ponieważ nauczyciele z partnerskich placówek byli zaangażowani i odpowiedzialni, dzieci czerpały radość z poznawania świata, a maskotki połączyły w całość wszystkie działania projektowe. Maskotki były niejako namacalnym komponentem naszej inicjatywy, który pobudzał do aktywności i rozbudzał ciekawość przedszkolaków. Za ich pośrednictwem dzieci przez cały rok szkolny poznawały Europę. Była to bardzo ciekawa podróż bez drogich biletów, ciężkich plecaków i marudzenia maluchów, że bolą nogi od zwiedzania. Podróż, po której zostały wspomnienia oraz ogromna chęć poznania jeszcze innych ciekawych miejsc.

Osiągnięte rezultaty i korzyści:
– kronika podróży maskotek;
– kalendarz eTwinning 2012;
– dziennik podróży Misia bez imienia;
– kącik eTwinning – bieżące informacje o różnych, ciekawych działaniach;
– przedstawienia baśni i bajek np. Toruńskie pierniki, Kot w butach;
– prace dzieci ilustrujące pobyt maskotek w Polsce;
– bal karnawałowy pod hasłem „W krainie baśni”;
– promocja placówki, artykuł w lokalnej prasie;
– udział nauczycielek w kursie języka angielskiego;
– niezapomniana lekcja ucząca dzieci tolerancji i współpracy.