Foodtastic

Foodtastic

Przedmiot: 
Zdrowie
Nazwa szkoły: 
Zespół Szkół nr 2 w Konstancinie-Jeziornie

Koordynatorzy:
Urszula Furmańska, Agnieszka Halicka, Żaneta Misiak

Szkoły partnerskie:
Agrupamento de escolas Dona Filipa de Lencastre (Portugalia), 3o Δημοτικό σχολείο Αγίου Νικολάου (Grecja)CEIP Granullarius (Hiszpania),  Escola Mare de Déu del Roser(Hiszpania), Daugavpils 3.vidusskola (Łotwa), Katvaru internātpamatskola (Łotwa, Ensemble scolaire Jeanne d’Arc – Saint Romain (Francja), ICS „G.A. Colozza” di Campobasso – Plesso Secondaria di I Grado (Włochy), Osnovna škola Žitnjak (Chorwacja), Plokščių mokykla – daugiafunkcis centras (Litwa), Realschule am Mauracher Berg (Niemcy), Scoala Gimnaziala ” Alexandru Ioan Cuza” (Rumunia),  Scoala Gimnaziala Nr. 1 Remetea (Rumunia), Zonguldak Bahçelievler İlkokulu (Turcja), ÖZEL ADA ŞAFAK ORTAOKULU (Turcja),  Základná škola Viliama Záborského, Vráble (Słowacja), ZŠ Jungmannova Litovel (Czechy)

Obszary tematyczne:
języki obce, geografia, sztuka, zdrowie, nauki przyrodnicze, informatyka/TIK, matematyka, geometria

Język:
angielski

Strony internetowe projektu:
https://twinspace.etwinning.net/2498/home
http://foodtasticproject.blogspot.com/

Nagrody i wyróżnienia:
Krajowa i Europejska Odznaka Jakości

 

W ramach tego projektu uczestnicy starali się poznać nawyki żywieniowe różnych krajów europejskich, dowiedzieć się więcej o zdrowym stylu życia, rozszerzyć znajomość języka angielskiego w trakcie nauki o biologicznym pochodzeniu żywności i łańcuchach pokarmowych. Odkrywali ekscytujący świat gotowania. Poruszane były również takie tematy jak głód i zaburzenia odżywiania zwłaszcza wśród dzieci z krajów partnerskich i na całym świecie.

Jednym z celów było również nauczenie dzieci zasad savoir-vivre przy stole.

Za pomocą różnorodnych narzędzi TIK i dzięki  współpracy pomiędzy uczniami i nauczycielami z różnych krajów europejskich oraz angażowaniu szkolnej społeczności, udało się stworzyć wieloprzedmiotowy projekt łączący w sobie naukę, technologię, sztukę i język angielski. W takim układzie uczniowie bez problemu mogli rozwijać swoją wiedzę, kreatywność i wyobraźnię.

Wykorzystywano też różne metody pedagogiczne, aby przyciągnąć uwagę uczniów, zróżnicować ich zajęcia, uniknąć znudzenia i uatrakcyjnić pracę. Uczniowie pracowali w parach, grupach, dopingując się wzajemnie. Przeprowadzone liczne burze mózgów, dyskutowano on-line, ale też zachęcano uczniów do samodzielnej pracy, poszukiwań odpowiedzi zarówno w domu jak i w szkole. Wymiana pomysłów z partnerami zainspirowała uczniów i pobudziła ich kreatywność co zaowocowało kolejnymi, nowymi pomysłami.

Pierwszym krokiem było umożliwienie uczniom przedstawienia ich propozycji co do tematyki i kształtu projektu. Wcześniej zostało już uzgodnione, że głównym zagadnieniem będzie jedzenie. Skoncentrowano się na aspektach związanych z wybranymi wcześniej obszarami tematycznymi (nauka, technologia, sztuka, język angielski) i zaplanowano liczne, zróżnicowane zadania.

Na początek uczestnicy przygotowali avatary i informacje o sobie. Kolejnym krokiem były gry online, które pozwoliły uczniom zbliżyć się do siebie, a nawet nawiązać przyjaźnie. Zaczęli wymieniać się informacjami na temat typowych posiłków w ich krajach. Hodowali zioła, piekli pierniczki i herbatniki, które wysłali następnie do partnerskich szkół.

Odbyły się spotkania na Skype, podczas których uczyli się wzajemnie nowych słów, tworzyli dla siebie gry i zabawy, poznawali się lepiej. Podczas e-spotkania z Chorwatami nauczyli się kilku słów po chorwacku, a z niemieckimi partnerami zagrali we wspólnie przygotowaną wcześniej grę (dla wielu uczniów był to przełomowy moment – odważyli się wreszcie publicznie mówić po angielsku). W tym samym czasie rozwiązywali quiz na temat jedzenia (rozwiązania i odpowiedzi uczniów wyświetlały się na tablicy punktów). Quiz służył później jako pomoc dydaktyczna do powtarzania materiału.

Jednym z wielu ciekawych zadań było obliczanie BMI – Body Mass Index, czyli wskaźnika masy ciała.

Narzędzia TIK odegrały w projekcie bardzo istotną rolę. Umożliwiły błyskawiczną wymianę pomysłów, uwag i publikację rezultatów. Dzięki nim uczniowie mogli przygotowywać dla partnerów ciekawe zadania związane ze słownictwem: quizy, krzyżówki, nagrania audio (nazwy owoców i warzyw), słowniki, gry online, prezentacje. A za pomocą Skype mogli się niemal spotkać, zobaczyć reakcje partnerów na swoja pracę. Mogli zarówno uczyć się i edukować innych. Współpraca dała uczestnikom zupełnie nowe możliwości i perspektywy.

…Projekty eTwinning dają nauczycielom możliwość uczenia dzieci w formie zabawy. Uczniowie często zapominali, że biorą udział w lekcji. Bawili się, śmiali, tworzyli, zawierali przyjaźnie. Uczyli się niemal bez wysiłku, z przyjemnością. Wręcz domagali się więcej. I to najważniejszy efekt tego projektu.

Dzieci mogły wybierać tematy, zadania, spotykać przyjaciół bez ograniczeń związanych z odległością, porównywać zwyczaje, codzienne rytuały.

Szkoły biorące udział w projektach eTwinning szanują pomysły uczniów. Wiedzą jakie to daje możliwości…

Koordynatorki projektu

Prace uczniów mogła oglądać cała szkoła – były prezentowane na korytarzu oraz zamieszczane na TwinSpace i stronie projektu.