I LOVE MATHS

I LOVE MATHS

Przedmiot:
matematyka

Nazwa szkoły:
Przedszkole nr 1 „Bajka” w Myszkowie

Koordynatorzy:
Elżbieta Sobolewska

Szkoły partnerskie:
Sabiha Gokcen Ilkogretim Okulu (Turcja)
2/θεσιο ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΥΛΩΝΑΡΙΟΥ (Grecja)
FEDAC PRATS (Hiszpania)
Gürteks Gülşen Özkaya Anaokulu (Turcja)
Przedszkole nr 25 „Bajka” (Polska)
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Władysława Rosłońca (Polska)
ZŠ s MŠ Vlkanová (Słowacja)
ÖZEL AYDIN İSABET OKULLARI (Turcja)

Obszary tematyczne:
matematyka, fizyka/astronomia, języki obce, biologia/przyroda, historia/WOS, przedmiotu przedszkolne

Język:
angielski

TwinSpace projektu:
https://twinspace.etwinning.net/16396/home

Nagrody i wyróżnienia:
Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
laureat konkursu Nasz projekt eTwinning 2017

 

Zabawy matematyczne są bardzo ważne w edukacji przedszkolnej. Wyzwalają chęć poszukiwania. Dlaczego więc nie skorzystać z tego, by rozbudzać w małych dzieciach możliwości poznawcze, wzbogacać ich wiedzę i umiejętności w tym zakresie i jeszcze świetnie się bawić? W edukacji matematycznej najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka. Stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności, dlatego też, w sposób zaplanowany i celowy, tworzyłyśmy pewne sytuacje, które kształtowały proces edukacji matematycznej dziecka, pozwalały zrozumieć pewne zjawiska, przekonania i pojęcia związane z matematyką.

 

Projekt I LOVE MATHS opierał się na założeniu nauki poprzez zabawę, działaniu za pomocą konkretów i praktycznych ćwiczeń i jest całkowicie skorelowany z celami zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Tematyka matematyczna przejawiała się w wielu aktywnościach dzieci: społecznej, językowej, poznawczej, artystycznej oraz ruchowej i zdrowotnej. Dzieci brały czynny udział w projekcie, wykonywały prace plastyczne, indywidualnie oraz zespołowo, czuły że robią coś ważnego a efekty zostaną umieszczone w Internecie i obejrzą je przedszkolaki w innych krajach.

Partnerzy wspólnie stworzyli plan działań, który był w trakcie realizacji rozszerzany i wzbogacany w miarę potrzeb. Podczas pracy nad projektem nauczyciele wymieniali się metodami działania na rzecz poprawy motywacji i jakości nauczania matematyki w środowisku. Wymiana informacji miała miejsce przede wszystkim na TwinSpace. Odbywała się płynnie, partnerzy byli ze sobą w stałym kontakcie wspierając swoje działania, pomagając w rozwiązywaniu problemów, podsuwając sobie nawzajem nowe, ciekawe metody i rozwiązania, które zgromadzono ostatecznie na przeznaczonym do tego padlecie. Nauczyciele mieli możliwość porównać program nauczania partnerskich krajach i bazując na doświadczeniu i pomysłach innych wzbogacić własny. Dzieci z pomocą rodziców, którzy bardzo zaangażowali się w projekt, śledziły wszystkie informacje pojawiające się na TwinSpace i stronie projektu. Rodzice brali też udział w konkursie Wynalazek Przedszkolaka, głosowali w konkursie na logo projektu i pomogli podsumować projekt wypełniając ankietę ewaluacyjną.

Jednym z najciekawszych elementów projektu były doświadczenia przeprowadzane z udziałem przedszkolaków: Ciasto drożdżowe i balon, Ile się zmieści?, Magiczne jajko,  Wierne baloniki, Wulkan w słoju.  Zajmowały się również zwierzętami w matematyce tworząc własnego węża, lwa. Wspólnie napisały książkę Little train i stworzyły Krasnoludkowy zegar. Bawiły się cyferkowymi pieczątkami z ziemniaków, tworzyły samodzielnie gry planszowe ucząc się pracy w zespole, radzenia sobie z porażkami, szanowania zdania innych. Konstruowały wagę z plastikowych kubeczków, układały dywany z plansz liczbowych i wymyślały zagadki matematyczne. A kiedy rozpierała je energia brały udział muzyczno-matematycznych zabawach ruchowych. Poznały też nowe nazwiska, znaczące w świecie nauki np. Archimedes, Newton czy M. Skłodowska-Curie.

Partnerzy opracowali również:

Dodatkowo w niemal wszystkich krajach partnerskich powstały blogi matematyczne na potrzeby projektu.

Przedszkolaki były zaangażowane w realizację projektu, chętnie uczestniczyły w podejmowanych działaniach, indywidualnie bądź w grupkach, a potem oglądały filmy, zdjęcia umieszczane na stronie projektowej. Same niejednokrotnie były autorami nowych pomysłów matematycznych. Projekt przyniósł im wiele korzyści, ale przede wszystkim wzbudził ich zainteresowanie matematyką.

 

Dzieci przez pół roku próbowały swoich sił podczas samodzielnie tworzonych gier, wykazywały swoje umiejętności matematyczne w zakresie liczenia i przeliczania, orientacji przestrzennej, szeregowania i klasyfikowania, mierzenia przedmiotów, itp. Wykonywane były różnorodne doświadczenia. Z matematyką, w łatwy i przyjemny sposób poznawały najbliższe otoczenie. 

Wspólnie wypracowane materiały okazały się bardzo przydatne. Zawsze można do nich zajrzeć i wykorzystać je do zabaw z kolejnymi grupami przedszkolaków a nawet polecać rodzicom do korzystania ze zgromadzonych materiałów podczas zabaw z dzieckiem w domu.

 

Koordynatorka

 

 

Wszystkie materiały powstałe w ramach projektu zgromadzone są na jego TwinSpace.