Japan

Japan

Przedmiot: 
międzyprzedmiotowy
Nazwa szkoły: 
Gimnazjum nr 1 w Zawierciu

Koordynator:
Katarzyna Chojnacka

Szkoły partnerskie:
Zespół Szkół nr 7, Szkoła Podstawowa nr 30 im. Generała Jerzego Ziętka w Dąbrowie Górniczej, Polska
IES Maestro Juan de Avila, Ciudad Real, Hiszpania
SOU „Panayot Volov”, Shumen, Bułgaria

Język projektu:
angielski

Strony internetowe:
http://g1zawiercie.pl/biblioteka/japan.html
http://new-twinspace.etwinning.net/web/p54838/welcome
http://crazyaboutjapan2011.blogspot.com/
http://g1zawiercie.pl/biblioteka/wydarzenia.html

Nagrody i wyróżnienia
II miejsce w konkursie Nasz projekt eTwinning 2012 w kategorii eTwinning w szkolnej bibliotece
Krajowa Odznaka Jakości

 

Cele projektu

  • poznanie i zaprezentowanie innym kultury i wybranych tradycji Japonii;
  • nauczenie się jedzenia pałeczkami;
  • poznanie podstawowych zwrotów w języku japońskim;
  • nauka japońskiej sztuki składania papieru – origami;
  • poszerzenie zdolności językowych;
  • rozwój umiejętności pracy z komputerem.

Projekt „Japan” jest pierwszym poruszającym tę tematykę w naszym gimnazjum. Koncentruje się na kraju, na którego temat wiemy niewiele. Pomysł pojawił się w czerwcu 2011 roku i wyszedł od samych uczniów zainteresowanych wybranymi aspektami związanymi z Japonią. Co ciekawe, podczas poszukiwań szkoły partnerskiej nie natrafiliśmy na podobny temat. Nauczyciele z Hiszpanii i Bułgarii odpowiedzieli na post zamieszczony na forum platformy eTwinning i zgodzili się na realizację projektu. Polska szkoła była współzałożycielem projektu, a także najbardziej aktywną spośród wszystkich projektowych grup.

Współpraca rozpoczęła się od przygotowania prezentacji o sobie przez uczniów z poszczególnych szkół w języku angielskim i wymiany danych poprzez pocztę e-mail. Po zapoznaniu się nadszedł czas na przygotowanie w trakcie burzy mózgów listy proponowanych działań i wybór najciekawszych zadań, które były następnie sukcesywnie realizowane.

Zorganizowaliśmy między innymi Japoński Happening Kulinarny, podczas którego uczniowie przygotowywali tradycyjne japońskie potrawy i przekąski. Wśród nich znalazły się dango – małe kuleczki z ryżu oraz pocky – japońska wersja doskonale znanych w Polsce paluszków. Efekty pracy oceniała brać szkolna poczęstowana owymi specjałami przez naszych podopiecznych. Odwiedzenie sal lekcyjnych przez uczniów przebranych w tradycyjne japońskie kimona i poczęstowanie japońskim lunchem wywołało nie lada poruszenie i zaskoczenie wśród społeczności naszej szkoły.

Działaniem, które okazało się równie emocjonującym dla uczniów, było „Spotkanie z hashi – jak jeść japońskimi pałeczkami?”. Podczas tego wydarzenia młodzież nauczyła się używać japońskich pałeczek, które większość trzymała w dłoniach po raz pierwszy. Próby przeniesienia tak małych porcji jedzenia, jak pojedyncze płatki śniadaniowe czy uprażone ziarna kukurydzy budziły wśród uczestników ogromne emocje, zaś każda porażka kończyła się salwą serdecznego śmiechu.

Przy realizacji projektu nie zabrakło także czasu na aktywność artystyczną w postaci składania papieru w japońskim stylu, czyli słynnego origami. Jeden z naszych uczniów okazał się być mistrzem w tej sztuce, toteż właśnie on wcielił się w rolę nauczyciela, wykazując się niezwykłą cierpliwością. Nie poprzestał jednak na nauczaniu swoich kolegów – dane mu było ponownie wcielić się w rolę instruktora, tym razem dla odwiedzającej naszą szkołę grupy uczniów z Ukrainy. Efektem tej współpracy były piękne żurawie stworzone przez młodzież pod okiem ich rówieśnika. W składanie origami włączyli się również gimnazjaliści z Hiszpanii, publikując rezultaty swojej pracy na wspólnym blogu. Uczniowie naszej szkoły zaszczepili również te nowo zdobyte umiejętności u dzieci z miejskiego przedszkola, ucząc ich podstaw sztuki na poziomie dostosowanym do ich wieku.

Działania artystyczne można prowadzić również na komputerze, co udowodnili uczestnicy projektu tworząc kalendarz, w którym każdy miesiąc reprezentowany był przez inną grafikę i podpis po angielsku. Odbył się także konkurs wiedzy o japońskim anime „Naruto”, które okazało się być niezwykle popularne wśród uczniów, zaś samo zadanie wzbudziło wiele emocji, wyzwalając w młodzieży ducha rywalizacji.

Najciekawszym momentem podczas trwania projektu była sesja fotograficzna, w którą włożyliśmy mnóstwo pracy, tworząc japońskie makijaże, fryzury i stroje dla dwóch uczennic i ucznia. W ciągu godziny zamienili się oni w gejsze i samuraja. Kolejne dwie godziny trwała sesja fotograficzna, której efekt przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania.

Początkowo współpraca ze szkołami partnerskimi przebiegała wzorowo, szczególnie biorąc pod uwagę szkołę z Hiszpanii, która chętnie podjęła się realizacji projektu. Kontakt e-mailowy – podstawowa forma naszej współpracy – był częsty i dość regularny. Z czasem jednak uległ on osłabieniu. Partnerzy z Bułgarii nagrywali krótkie filmy z realizacji zadań, które umieszczali na blogu.

Współpraca ze szkołą z Dąbrowy Górniczej układała się wzorcowo – porozumiewaliśmy się zarówno wirtualnie, jak również poprzez spotkania w realu. Młodzież z tej szkoły wybrała się także do japońskiej restauracji „Origami Project”, w której profesjonalni kucharze uczyli nastolatków przygotowania sushi. Własnoręczne zrobienie sushi okazało się nie lada wyzwaniem i wspaniałą zabawą. Młodym kucharzom towarzyszyła lokalna telewizja „Tom”, rejestrując realizację działania. Podczas drugiego pobytu w „Origami Project” robić sushi uczyli się już wspólnie uczniowie z Dąbrowy Górniczej i Zawiercia.

Uczniowie niezwykle aktywnie uczestniczyli we wszystkich realizowanych zadaniach. To oni podpowiadali, w jaki sposób zorganizować dane działanie, żeby było ciekawie, i aby skorzystało na tym więcej osób w szkole, a nie tylko grupa projektowa. Młodzież zapoznała kolegów i koleżanki z fragmentami tej jakże egzotycznej dla nas kultury. I to właśnie owa egzotyka tematu wyróżnia nasz projekt spośród innych.

Podczas trwania projektu stosowane były metody aktywizujące i oparte na praktycznej działalności uczniów. Ogromną zaletą tego sposobu pracy jest naturalna aktywność młodzieży, która czuła się bezpośrednio odpowiedzialna za swoją pracę i chętnie realizowała kolejne zadania. Mimo przeprowadzenia wielu akcji, jeden rok szkolny to zdecydowanie za mało, by wyczerpać tematy związane z Japonią.

Osiągnięte rezultaty i korzyści

  • galeria zdjęć z projektu;
  • blog projektu;
  • teksty umieszczone na stronie szkoły i biblioteki;
  • wspólnie wykonany kalendarz;
  • prezentacja PowerPoint o grupie projektowej;
  • gazetka ścienna dokumentująca zrealizowane działania;
  • poszerzenie wiedzy o historii, tradycji, religii i kulturze Japonii;
  • uatrakcyjnienie prowadzenia zajęć poprzez wykorzystanie różnych mediów.

Upowszechnianie i wykorzystanie rezultatów projektu

Projekt ten idealnie nadaje się do rozszerzania i kontynuowania. Można go bez problemu zrealizować w innej szkole. Potrzebni są tylko uczniowie chętni poznać japońską tradycje, kulturę, sztukę itp. Mimo że w grupie bezpośrednio zajmującej się projektem było pięcioro uczestników, w działania angażowano całą szkołę, gdyż każdy uczeń mógł przyjść na organizowane spotkania. Ponadto realizacja projektu może również wyjść poza szkołę, poprzez różnego rodzaju spotkania czy konferencje lub współpracę z młodszymi dziećmi czy gośćmi z zagranicy.