Mathematics in fashion, Математика в моде, Moda na matmę

Mathematics in fashion, Математика в моде, Moda na matmę

 

Przedmiot:
matematyka, sztuka

Nazwa szkoły:
Szkoła Podstawowa nr 205 w Łodzi

Koordynatorzy:
Barbara Pilas

Szkoły partnerskie:
Základná škola, Za vodou 14, Stará Ľubovňa (Słowacja)
Agrupamento de Escolas de Borba (Portugalia)
Agrupamento de Escolas do Monte da Caparica, Almada (Portugalia)
LEPL Telavi N 3 Public School (Gruzja)
LEPL Tbilisi N 207 Public School (Gruzja)
OŠ „Jajinci” (Serbia)
Scoala Gimnaziala „Episcop Iacov Antonovici” Barlad (Rumunia)
Vanadzor N19 primary school (Armenia)
Mariupol boarding school № 37 (Ukraina)

Obszary tematyczne:
matematyka, sztuka, muzyka, plastyka, informatyka, język obcy

Język:
angielski

TwinSpace projektu:
https://twinspace.etwinning.net/20575/home

Nagrody i wyróżnienia:
Krajowa Odznaka Jakości

O modzie wszyscy mówią i wszyscy z niej korzystają. Ubieranie się to codzienność naszego życia, choć czasem staje się wielkim świętowaniem – na pokazach mody.

Moda stała się pretekstem do stosowania i kreowania matematyki. Z modą związane są zakupy, a więc i pieniądze. Uszycie ubrania bez wiedzy o figurach geometrycznych jest niemożliwe. Moda to też twórczość artystyczna…

W ramach projektu świętowaliśmy czyli zorganizowaliśmy pokaz mody matematycznej, tzn. takiej, dzięki której spojrzysz na ubranie i wiesz, że matematyka rządzi.

Moda to także Mediolan, Paryż czyli wielki świat, w którym można porozumieć się tylko w języku obcym. Dlatego musieliśmy poszerzyć naszą znajomość języka angielskiego o słownictwo dotyczące ubrań.

Partnerskie szkoły podjęły szereg działań, które pomogły rozwinąć uczestnikom liczne umiejętności – od technicznych po komunikacyjne:

  • prezentacja szkół w projekcie – (powtoon.com)
  • prezentacja uczniów w projekcie – każdy uczeń wykonał swój wizerunek (matematyczny i modowy) i umieścił go na tablicy – learningapps.org
  • warsztaty tematyczne – „Moda z papieru” – projektowanie ubrania w wersji papierowej – wspólne zajęcia dla uczestników projektu, nauka wymiarowania
  • człowieka, nauka zasad projektowania ubrań
  • wykonanie projektów butów
  • wykonanie projektu modowego dodatku (biżuteria, krawat, itp.)
  • układanie zadań tekstowych o modzie w j. polskim i w j. angielskim – rozwijanie kompetencji matematycznych i językowych
  • stworzenie biznesplanu pokazu mody – wprowadzenie elementów przedsiębiorczości
  • Dzień Matki z modą – wykonanie laurek dla mam metodą origami – sukienka
  • wykonanie plakatów informacyjnych – Canva
  • pokaz mody – wielkie szkolne święto, prezentacja prac uczniów (każdy z uczestników projektu miał za zadanie przygotować dla siebie strój na wybieg)
  • opis ubrań w języku angielskim z wykorzystaniem – Voki

Zadania wykonywane były we współpracy pomiędzy partnerami. Część uczniów miała swoje konta na TwinSpace – starali się więc nawiązywać kontakty z dziećmi z partnerskich szkół.

Wszyscy partnerzy stawiali pierwsze kroki w projekcie, dlatego bardzo wspomagali się technicznie, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem. Uczyli się nawzajem adaptując do swoich potrzeb kolejne narzędzia (Padlet, Kizoa, Bookwidgets.com, Canva, Storyjumper.com, Animoto, Kahoot, Pinterest, itd.).

Temat wzbudził entuzjazm w uczniach. Początkowo w projekcie miała wziąć udział grupa 20-osobowa, ale pomysł spodobał się wszystkim uczniom koordynatorki i ostatecznie zaangażowali się wszyscy, nawet młodsze grupy, które chętnie wzięły udział w pokazie mody.

Uczniowie z entuzjazmem wykonywali zadania projektowe, angażowali się i dawali pomysły na kolejne aktywności, a po wakacjach to oni zdecydowali o kontynuacji tematu w ramach projektu.

Założone cele w projekcie zostały zrealizowane, a właściwie przerosły to, czego oczekiwaliśmy. Radość dzieci w czasie rozwiązywania zadań z matematyki, opracowywania wstępnych projektów strojów czy już samego pokazu przerosły nasze oczekiwania. Powaliła nas pomysłowość i kreatywność dzieci.

W krótkim czasie wszyscy nauczyliśmy się wielu nowych rzeczy – stosować na co dzień narzędzia TIK, korzystać z matematycznych rozwiązań oraz tego jak skutecznie i przyjemnie rozwijać nasze umiejętności językowe.

To był nasz pierwszy projekt z zagranicznymi szkołami. Mogliśmy się przekonać, uczniowie zwłaszcza, że wszyscy jesteśmy do siebie niezwykle podobni, a drobne różnice czynią naszą komunikację ciekawszą, bardziej dynamiczną i niezwykle edukacyjną.

 

Koordynatorka

 

Wszystkie materiały powstałe w ramach projektu znajdują się na jego TwinSpace