Mother’s Day

Mother’s Day

Przedmiot: 
język angielski
Nazwa szkoły: 
Szkoła Podstawowa nr 5 im. Szarych Szeregów w Bielsku Podlaskim

Koordynatorzy projektu:
Beata Lenartowicz i Alicja Krystosiuk

Termin realizacji projektu:
od 27.01.2008 do czerwiec 2009

Język projektu:
język angielski

Szkoły partnerskie:
„Liviu Rebreanu” School, Mioveni town, Arges county, Rumunia
C.E.I.P. Román Crespo Hoyo, Castellar, Hiszpania
C.P. de Lada, Lada- Langreo, Hiszpania
Gymnázium, Moravská Tebom, Republika Czech
Middle School No.5 Arad, Rumunia
OU „Hristo Smirnenski”, Rakovski, Bułgaria
Penkules pamatskola, Penkale, Łotwa
Väätsa Basic School, Väätsa, Estonia
Scoala „Liviu Rebreanu” Mioveni, Arges, Rumunia
Scuola Primaria Statale Rionero in Vulture, Rionero in Vulture, Włochy
Skogstorpsskolan, Eskilstuna, Szwecja
SOU „Zheleznik”, Bułgaria
SOU Nikolaj Katranov, Svishtov, Bułgaria
Western Springs Community Primary School, Rugeley, Wielka Brytania
ZŠ Štefánikova, Hradec Králové, Republika Czech
Harmi Põhikool, Kõue sald, Estonia.

Adres internetowej strony projektu:
http://mothermarchmayday.blogspot.com/

Nagrody i wyróżnienia:
Pierwsze miejsce w konkursie Nasz projekt eTwinning 2009 w kategorii wiekowej 7-12 lat
Krajowa i Europejska Odznaka

 

Projekt Mother’s Day został zrealizowany wspólnie z 20 szkołami z dziesięciu krajów europejskich. Opowiada o tradycjach związanych z obchodami Dnia Matki w poszczególnych krajach.

Aby jak najpełniej ukazać urok tego dnia i przedstawić tradycje związane z jego obchodami uczniowie używają różnorodnego oprogramowania, tworzone są prezentacje PowerPoint, filmy video, animacje. Korzystano z narzędzi internetowych np. Flikr prezentując w sposób ciekawy zdjęcia, korzystano także z narzędzi dostępnych na Twinspace, zgromadzone są tam prace uczniów.

Utworzony został blog internetowy http://mothermarchmayday.blogspot.com, na którym zaprezentowano przygotowane materiały.

Innowacją projektu był aktywny udział dużej liczby najmłodszych uczniów Szkoły Podstawowej nr 5 im. Szarych Szeregów w Bielsku Podlaskim. Szczególnie chętnie dzieci uczestniczyły w rejestracji materiałów z użyciem kamery cyfrowej. Podczas realizacji projektu stosowano nowe rozwiązania, łączono różne oprogramowania dla uzyskania ciekawego efektu końcowego, np. przy wykonaniu e-cards wykorzystano kombinację programów Paint, PictureManager, PS3 oraz WMM. Kolejną innowacją był wielojęzyczny słownik prezentujący słowo “mama” w różnych językach europejskich.

Projekt łączy treści języka polskiego, angielskiego, historii, przyrody, plastyki, muzyki, techniki. Dzieci wykonywały piękne upominki swoim mamom podczas zajęć plastycznych i zajęć świetlicy szkolnej. Na lekcjach języka polskiego i zajęciach koła literackiego powstawały wiersze dedykowane mamom, a na zajęciach koła języka angielskiego poematy te były tłumaczone na język angielski. Uczniowie poznali literaturę poświęconą tej tematyce, legendy, oraz sylwetki matek, które zapisały się sławą w historii Polski i świata. Na zajęciach umuzykalniających wykonywane były piosenki oraz przygotowywane koncerty instrumentalne dla mam.

Nauczyciele kontaktowali się za pośrednictwem poczty mailowej dostępnej w Twinspace, prowadzili rozmowy używając Google Messenger. Omawiali plan pracy, oceniali kolejne etapy, dzielili się doświadczeniami. W projekt zaangażowała się duża liczba nauczycieli, a zwłaszcza nauczyciele nauczania zintegrowanego, plastyki, muzyki, historii, informatyki, języka polskiego, języka angielskiego oraz świetlicy szkolnej. Wszyscy odczuwali radość z możliwości uczestnictwa w projekcie, deklarowali chęć dalszych prac w tym i w kolejnych projektach eTwinning.

Projekt był okazją do kontaktu z rówieśnikami z wielu krajów europejskich, a język angielski doskonałym narzędziem komunikacji. Udział w projekcie motywował wszystkich jego uczestników do usprawniania kompetencji językowych. Uczniowie i nauczyciele wymieniali doświadczenia, zdobywali nowe umiejętności i uczyli się od siebie nawzajem. Uczniowie z dwudziestu szkół europejskich wspólnie pracowali nad jednym przedsięwzięciem, dzięki czemu mogli lepiej się poznać, nawiązać przyjaźnie. Poznawali kulturę i zwyczaje poszczególnych krajów, co pozwoliło na lepsze zrozumienie i kształtowanie postawy tolerancji. Dowiedzieli się, że Dzień Matki obchodzony jest w poszczególnych krajach europejskich w różnych terminach, a jego obchody wiążą się z tradycjami i legendami charakterystycznymi dla tych krajów. Uczniowie i nauczyciele poznali bogactwo kulturowe i różnorodność w obchodach tego święta.

Szacunek okazywany matce jest głęboko wpisany w kulturę chrześcijańską, co łatwo odczytać już w dekalogu – „czcij ojca swego i matkę swoją”, ale nie pozostaje też obojętny w innych religiach. Uczymy się szacunku dla życia wszelkich istot w otaczającym nas świecie. Udział w projekcie skłania do refleksji nad życiem, jego poszanowaniem, okazywaniem uczuć osobom najbliższym.

Uczestnicy projektu wzmacniali więź emocjonalną z jedną z najbardziej znaczących osób w życiu – matką. W wielu krajach, w tym również w Polsce, rodzina stanowi ważny element w strukturze życia społecznego, a matka znajduje tu szczególne miejsce. Projekt ten został poświęcony wszystkim kochanym i kochającym mamom w całej Europie i na świecie.