Nature Explorers Club

Nature Explorers Club

Przedmiot: 
przyroda
Nazwa szkoły: 
Szkoła Podstawowa nr 9 im. Mikołaja Kopernika w Dzierżoniowie

Koordynator:
Anna Szczepaniak

Szkoły partnerskie:
137 SOU „Angel Kanchev”, Sofia, Bułgaria
Leikskólinn Furugrund, Kopavogur, Islandia
Agrupamento Vertical de Escolas de Aljezur, Aljezur, Portugalia
33οΔ.Σ. ΠαληούΚαβάλας, Καβάλα(School of Palio, Kavala), Grecja
ekoPrzedszkole i SP AMC, Hello Polly English & Play, Warszawa, Polska

Języki projektu:
angielski, bułgarski, polski, grecki, islandzki

Strony internetowe projektu:
http://twinblog.etwinning.net/38933/
http://new-twinspace.etwinning.net/web/p56725/welcome

Nagrody i wyróżnienia:
Projekt zajął 2. miejsce w konkursie Nasz projekt eTwinning 2013, kategoria tematyczna przedmioty matematyczno-przyrodnicze.
Krajowa i Europejska Odznaka Jakości

 

Cele projektu:
– rozbudzenie zainteresowania dzieci przyrodą i środowiskiem naturalnym;
– poznanie fauny, flory i zjawisk przyrodniczych występujących w Europie;
– poznanie dostępnego w szkole sprzętu badawczego (lupy, mikroskopy, komputery);
– doskonalenie umiejętności TIK;
– doskonalenie znajomości języka angielskiego i jego praktyczne zastosowanie;
– zastosowanie aktywizujących metod nauczania przyrody i języka angielskiego;
– integracja różnych przedmiotów szkolnych: przyrody, zajęć komputerowych, plastyki i języka angielskiego.

Opis projektu:

Projekt został podzielony na cztery części – zgodnie z porami roku. Pierwszym zadaniem było poznanie przyrody w najbliższej okolicy. Zaczęliśmy od ogrodu szkolnego. Rozpoznanie gatunków drzew, krzewów i kwiatów było niemałym wyzwaniem. Uczniowie uczyli się korzystać z tradycyjnych oraz multimedialnych źródeł wiedzy. Tworzyli zielniki – uważnie oglądali każdą roślinę, a następnie przyporządkowywali jej nazwę w języku polskim i angielskim. W szkolnym ogrodzie poszukiwali przedstawicieli wielu gatunków fauny, z niedowierzaniem i zaskoczeniem poznali mieszkańców gleby. Punktem kulminacyjnym była obserwacja gleby i jej mieszkańców pod lupą cyfrową. Powstał film wzbudzający żywe reakcje uczniów.

Poznawaliśmy nasze miasto Dzierżoniów i przyrodę w regionie. Grupa badaczy z aparatami fotograficznymi odszukała pomniki przyrody. Największe zainteresowanie wywołały cisy, niewielu uczniów znało ten chroniony w Polsce gatunek drzewa. Przy okazji dzieci poznały kolejne gatunki drzew i krzewów, a także małych przedstawicieli fauny naszego miasta.

Projekt zakładał różne formy poznawania przyrody w okolicy. Każda szkoła partnerska odbyła kilka wycieczek do lasów, parków oraz instytucji zajmujących się badaniem przyrody i dzieliła się swoimi doświadczeniami, umieszczając filmy lub zdjęcia na TwinSpace projektu.

Polscy uczniowie odwiedzili Szkołę Leśną w Bielawie oraz Ogród Botaniczny w Wojsławicach. Szkoła Leśna w Bielawie to terenowy ośrodek edukacyjny położony w bezpośrednim sąsiedztwie parku krajobrazowego najstarszych gór Europy – Gór Sowich. Na początku października, kiedy tam byliśmy, las mienił się przepięknymi kolorami. Mali odkrywcy uczestniczyli w zajęciach pt. Co w trawie piszczy, które polegały na poznaniu mieszkańców trawy. Największą atrakcją okazało się poszukiwanie owadów, łapanie ich, a następnie obserwacja pod lupą i podsłuchiwanie wydawanych przez nich odgłosów, a także ustalanie nazwy badanego obiektu. Kolejnym etapem wycieczki była wyprawa Tropem muflona, podczas której odkrywcy przyrody poznali bogactwo lasu: gatunki drzew oraz zwierząt i sposoby pomocy im przy paśniku leśnym. W maju uczniowie udali się do ogrodu botanicznego, gdzie podziwiali różnorodność kwiatów i krzewów.

W szkołach systematycznie organizowaliśmy wystawy przedstawiające kolejne etapy projektu, aby zapoznać z nimi całą społeczność szkolną. Dzieci z uwagą śledziły postęp pracy partnerów, co motywowało je do aktywniejszego udziału w kolejnych zadaniach oraz podsuwało nowe pomysły i ciekawe formy pracy.

Zimą również odkrywaliśmy piękno przyrody. Zajmowaliśmy się w tym okresie roślinami doniczkowymi, owocami, warzywami, jak również zwierzętami dzikimi, domowymi i hodowlanymi. Uczniowie narysowali wybrane dzikie zwierzęta i opisali je w języku angielskim. Działanie to przyniosło dodatkowe rezultaty – uczniowie czytali swoje prace w języku angielskim i wykorzystywali je do zabaw językowych typu What I am? oraz do quizów. W tym czasie prowadziliśmy również eksperymenty. Zainteresowanie uczniów przerosło wszelkie oczekiwania. Dzieci określały kwasowość i zasadowość substancji, wykorzystując wywar z czerwonej kapusty, usuwały skorupkę z jajka przy pomocy octu, robiły „wulkany” (ocet i soda, woda i proszek do pieczenia, coca-cola i mentosy). Odkrywcy włączyli do projektu rodziców i razem wykonali „małe petardy” z zapałek i folii aluminiowej. Doświadczenia zostały nagrane i opracowane, a rezultaty umieszczone na TwinSpace projektu.

Wiosną w każdej szkole uczniowie szukali pierwszych oznak tej pory roku i dzielili się swoimi obserwacjami z partnerami. W marcu mali przyrodnicy zasiali: rzeżuchę, fasolę, owies, astry, maciejki, a następnie z napięciem obserwowali kiełkujące rośliny i porównywali, czyja jest największa. Klasowy ogródek robił wrażenie na osobach odwiedzających naszą salę. Sadziliśmy również rośliny doniczkowe, które do dziś są ozdobą pracowni.

Dzieci opanowały umiejętność wykonywania zdjęć, zgrywania oraz przesyłania ich do nauczyciela, a także tworzenia prac multimedialnych z wykorzystaniem własnych fotografii. Przeprowadziliśmy konkurs fotograficzny w trzech kategoriach: roślina, zwierzę i krajobraz. To zadanie zaangażowało również rodziców. W eliminacjach szkolnych wybraliśmy najlepsze prace, które potem uczestniczyły w międzynarodowym konkursie fotograficznym. W głosowaniu online wzięli udział uczniowie i rodzice; oddano ponad tysiąc głosów! W formie głosowania internetowego zostało wybrane także logo projektu.

Uczniowie wszystkich klas trzecich naszej szkoły pracowali nad realizacją projektu. Nieodzowna była pomoc nauczycieli nauczania zintegrowanego, którzy proponowali ciekawe działania (np. Pomagamy w kuchni – zajęcia, podczas których dzieci przygotowywały zdrowe kanapki, czy aktywność polegająca na wykorzystaniu zasuszonych liści w pracach plastycznych).

W celu utrwalenia znajomości nazw gatunków zwierząt i roślin powstały quizy. Uczniowie wypełnili ankietę o ulubionych owocach i warzywach oraz porównali upodobania dzieci z różnych krajów. Podsumowaniem projektu było wideospotkanie z bułgarską szkołą, które wywołało duży entuzjazm. Każdy uczestnik przedstawił się w języku angielskim. Była to okazja do zobaczenia rówieśników, którzy do tej pory znani byli jako autorzy zdjęć, prac projektowych, logo lub prezentacji.

Uczniom najbardziej podobały się proste doświadczenia chemiczne i fizyczne, prace projektowe z wykorzystaniem rysunku i języka angielskiego oraz podglądanie przy pomocy lupy cyfrowej żyjątek w glebie. Poza tym entuzjazm wzbudzały wycieczki, które pozwalały im odkrywać przyrodę i jej bogactwo. Atrakcją projektu był Fun Corner, w którym młodzi uczestnicy testowali i utrwalali wiedzę (quizy sprawdzające znajomość nazw zwierząt i roślin w języku angielskim). Uczniowie samodzielnie opracowywali quizy w programie Quizlet, dostępnym tylko w języku angielskim.

Rodzice aktywnie pomagali dzieciom przygotować się do zajęć: zbierali rośliny do zielników, przygotowywali eksperymenty, pomagali wykonywać zdjęcia. Koordynatorzy pozostawali w stałym kontakcie, korzystając z TwinSpace. Komentowali aktywności partnerów, czasem sami wykonywali podobne działania w swojej szkole.

Osiągnięte rezultaty i korzyści:
– prace uczniów, zielniki prezentujące drzewa, krzewy oraz rośliny łąkowe,
– album fotograficzny roślin i zwierząt,
– materiały dydaktyczne,
– przedstawienia, pomoce,
– autorskie programy nauczania,
– scenariusze lekcji;
– wzrost wiedzy,
– nabycie nowych i rozwijanie posiadanych umiejętności, a także kształtowanie postaw.