Podaj dalej – scenariusz lekcji

Podaj dalej – scenariusz lekcji

 

Cele:

  • Uczniowie współpracują i dzielą się swoją pracą
  • Uczniowie analizują i modyfikują skrypty stworzone przez kolegów
  • Uczniowie szanują prawa autorskie

Materiały:

  • program graficzny typu Paint
  • platforma Scratch

 

 

Plan lekcji:

  • Wprowadzenie

Razem z partnerami projektu eTwinning podzielcie uczniów na trzy międzynarodowe grupy. Polećcie, by każdy uczeń w grupie narysował w programie graficznym odpowiednio: uczniowie z grupy pierwszej – głowę, z drugiej – tułów, z trzeciej – nogi wymyślonej przez siebie postaci. Należy ustalić wspólny rozmiar obrazu. Losowo dopasujcie do siebie głowy, tułowia i nogi. Powstałe obrazy postaci wyeksponujcie w padlecie i umieśćcie na TwinSpace.

Zachęćcie uczniów od skomentowania wyniku ich współpracy. Zainicjujcie krótką dyskusję na temat współpracy, współautorstwa i inspirowania się pracą innych. Podkreślcie, że społeczność Scratcha pozwala na wykorzystywanie i modyfikowanie projektów i pomysłów innych użytkowników. Ważne jest jednak poszanowanie praw autorskich poprzez przywołanie nazwiska autora pierwowzoru.

  • Podaj dalej!

Podzielcie uczniów na międzynarodowe pary. Jeśli istnieje taka możliwość, niech uczniowie pracują w czasie rzeczywistym, kontaktując się ze sobą za pomocą komunikatora internetowego.

Niech każda z par utworzy nowy projekt na platformie Scratch. Uczniowie w parze wspólnie wybierają postacie i tło oraz decydują o fabule historyjki. Po około 10 minutach pary zapisują swoje niedokończone prace i umieszczają je we wcześniej stworzonym studio.

Poproście pary, by wymieniły się projektami lub przydzielcie parom projekty innych uczniów do modyfikacji. Uczniowie powinni skorzystać z opcji „Remiks” w oknie projektu, by zmodyfikować projekty swoich kolegów.

 

PrintsScreen przycisku Remiks

 

Przed dokonaniem wymiany projektów można przedyskutować z uczniami opcje ich modyfikacji lub rozszerzenia. Można zasugerować uczniom dodanie nowego tła lub postaci. Uczniowie mogą wyobrazić sobie, co zdarzyło się wcześniej w historyjce lub dodać jakiś zwrot akcji. Ustalcie również czas, po upłynięciu którego dokonacie kolejnej wymiany projektów.

Zachęćcie uczniów, by na stronie projektu w miejscu „Notatki i podziękowania” opisali, czyich pomysłów i skryptów użyli oraz w jaki sposób je zmodyfikowali.

 

Widok opcji Pdzikękowania

 

Wszystkie projekty udostępnijcie w jednym studio, a link do studia umieśćcie na TwinSpace.

  • Podsumowanie

W ramach podsumowania zorganizujecie spotkanie online z pokazem stworzonych i zmodyfikowanych projektów. Zapytajcie uczniów o ich odczucia związane z programowaniem w parach, modyfikowaniem czyjejś pracy oraz faktem, że ich autorskie pomysły również były modyfikowane przez innych uczniów.

 

Autorka:
Katarzyna Zawiła-Dudzik

 

Scenariusz stworzony na podstawie przewodnika Creative Computing.

 

Inne scenariusze oraz projekty eTwinning związane z nauką programowania znajdują się w zakładce Programowanie z eTwinning.