Podsumowanie programu MEN Pilotaż progr4mowania oraz kampanii Programowanie z eTwinning

Podsumowanie programu MEN Pilotaż progr4mowania oraz kampanii Programowanie z eTwinning

Wręczenie nagród autorom najciekawszych inicjatyw w pilotażu programowania, inspirujący panel z  uczestnikami kampanii Programowanie z eTwinning i fascynujące warsztaty, gdzie uczono kodować nie tylko z użyciem komputera – to  część atrakcji, w której wzięli udział uczestnicy warszawskiej konferencji podsumowującej Pilotaż progr4amowania Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz kampanii programu eTwinning.

W spotkaniu wzięło udział ponad 160 gości z całej Polski, w tym liczni Kuratorzy Oświaty i regionalni przedstawiciele programu eTwinning.

Spotkanie otworzył dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, dr Paweł Poszytek witając zebranych gości.

 

W dalszej części zebrani mieli możliwość wysłuchać podsumowania Pilotażu zaprezentowanego przez Rafała Lwa-Starowicza, zastępcy dyrektora departamentu podręczników, programów i Innowacji w MEN. Po prezentacji wręczono nagrody autorom najlepszych inicjatyw edukacyjnych zrealizowanych w ramach kampanii:

  • Województwa dolnośląskie – I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Legnicy, Pani Halina Tamiola – dyrektor szkoły oraz Pani Romualda Laskowska – realizator innowacji pn.: „Informatyka i My – program w zakresie podstawowym i rozszerzonym”.
  • Województwo kujawsko-pomorskie – Technikum Nr 5 w Zespole Szkół Mechanicznych, Elektrycznych i Elektronicznych im. prof. Sylwestra Kaliskiego w Toruniu, Pani Małgorzata Łopatko – dyrektor szkoły oraz Panie Monika Czepukojć i Jolanta Pokorska – realizatorki autorskiego programu nauczania informatyki z elementami programowania.
  • Województwo lubelskie – Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. Henryka Sienkiewicza w Kraśniku, Panie Barbara Łukasiewicz i Marlena Kulik – realizatorki innowacji pt: „Zajęcia komputerowe z elementami programowania”.
  • Województwo lubuskie –  Gimnazjum w Zespole Szkół w Bogdańcu, Pani Małgorzata Reks – dyrektor szkoły oraz Pani Dorota Fabianowicz Wicedyrektor – jedna z realizatorek innowacji pn.: „AKADEMIA ROBOTYKI – Innowacja programowa dla uczniów III etapu edukacyjnego.”
  • Województwo łódzkie – Szkoła Podstawowa nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Pabianicach, Pani Marzena Majchrzak oraz Pani Renata Nowak, realizatorki innowacji pn.: „PROGRAMOWANIE DLA KAŻDEGO. Innowacja pedagogiczna w zakresie nauki programowania w szkole podstawowej”.
  • Województwo małopolskie – Szkoła Podstawowa nr 126 im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Pani Małgorzata Dobrucka – dyrektor szkoły oraz Pani Zuzanna Gawlas – realizator innowacji pn.: „Programowanie z czarodziejem Baltie”.
  • Województwo mazowieckie – I Liceum Ogólnokształcące im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie, Pani Marzena Zmysłowska – dyrektor szkoły oraz Pan Stanisław Szulc – realizator innowacji pn.: „PILOTAŻOWE WDRAŻANIE PROGRAMOWANIA W KLASIE I W OPARCIU O PROJEKT PODSTAWY PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA INFORMATYCZNEGO.”
  • Województwo opolskie –  Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 z Brzegu, Pani Lucyna Bończyk – dyrektor szkoły oraz Pani Małgorzata Habrych – realizator innowacji pn.: „Programuję z klasą”
  • Województwo podkarpackie – Szkoła Podstawowa nr 1 im. M. Kopernika w Ustrzykach Dolnych, Pani  Krystyna Jasińska– dyrektor szkoły
  • Województwo podlaskie – Szkoła Podstawowa im. Zesłańców Sybiru w Niedźwiadnej, Pan Krzysztof Grunwald– dyrektor szkoły oraz Pani Katarzyna Grabowska-Wizner – realizator innowacji pn.: „Moja pasja? – Programowanie”
  • Województwo pomorskie – Szkoła Podstawowa im. Unii Europejskiej w Przywidzu,  Pani Katarzyna Sprusik-Olszewska – dyrektor szkoły oraz Pan Andrzej Przybycień – realizator innowacji pn.: „Wprowadzenie podstaw programowania”.
  • Województwo śląskie – Klimatyczna Szkoła Podstawowa im. Jerzego Michejdy w Ustroniu, Pani Grażyna Tekielak – dyrektor szkoły oraz Pani Kinga Ludorowska – realizator innowacji pn.: „EDU-MAX – rozwijanie myślenia komputacyjnego ucznia edukacji wczesnoszkolnej”.
  • Województwo świętokrzyskie – Szkoła Podstawowa nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi w Starachowicach, Pani Renata Samela – dyrektor szkoły oraz Pan Andrzej Ośmiałowski – realizator innowacji pn.: „Programowanie na wesoło – program zajęć komputerowych – II etap edukacyjny szkoły podstawowe”.
  • Województwo warmińsko-mazurskie – Szkoła Podstawowa nr 9 w Olsztynie, Pani Jolanta Lubojemska – dyrektor szkoły oraz Pani Małgorzata Kuczma – realizator innowacji pn.: „Programowanie – nietrudne zadanie”.
  • Województwo wielkopolskie – Szkoła Podstawowa nr 2 im. Augusta hr. Cieszkowskiego w Luboniu, Pani Lidia Kałwińska – dyrektor szkoły oraz Pani Joanna Kordzińska – realizator innowacji pn.: „Duszkowe wędrówki z Cieszkowianką – Mały Duszek programuje”
  • Województwo zachodniopomorskie – Szkoła Podstawowa im. kpt. pil. S. Bartosika w Zegrzu Pomorskim, Pani Małgorzata Korus – dyrektor szkoły oraz Pani Monika Czarnecka-Hajdun – realizator innowacji pn.: Kodujące sówki – czyli maluchy programują”.

 

Kampanię Programowanie z eTwinning oraz jej wyniki zaprezentował Paweł Czapliński omawiając statystyki całego przedsięwzięcia, podjęte aktywności. A o jej efektach opowiedzieli szczegółowo goście panelu dyskusyjnego i uczestniczki kampanii, które w jej ramach rozpoczęły swoją przygodę z kodowaniem: Teresa  Smoleń ( Szkoła Podstawowa nr 111 im. Wojska Polskiego w Krakowie), Edyta Imos ( Zespół Szkół Ogólnokształcących Szkoła Podstawowa w Szarowie), Alicja Rozkrut (Prywatna Szkoła Podstawowa nr 105 w Warszawie), Aneta Łapszys (Szkoła Podstawowa nr 2 im. Adama Mickiewicza w Grajewie), Wiesława Mitulska (Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum im. gen. Jana Henryka Dąbrowskiego w Słupi Wielkiej), Urszula Lach ( Zespół Szkolno-Przedszkolny w Międzyrzecze).

 

 

Uczestnicy konferencji mogli porozmawiać z gośćmi panelu i ich partnerkami projektowymi (Moniką Imos z Zespołu Szkół Ogólnokształcących – Szkoła Podstawowa w Kłaju i Agnieszką Chomicką-Bosy ze Szkoły Podstawowej nr 97 w Warszawie), które prezentowały swoje działania i metody na specjalnym stoisku dostępnym dla uczestników podczas pierwszego dnia spotkania.

Swoje pomysły na naukę kodowania prezentowali także trenerzy programu eTwinning: Anna Świć z Przedszkola nr 83 w Lublinie, autorka bloga Kodowanie na dywanie  oraz Marek Fularz ze Szkoły Podstawowej nr 1 im Emilii Plater w Bogatyni.

Kolejny dzień w całości poświęcony był warsztatom skupiającym się na metodach nauki kodowania na różnych etapach kształcenia i z użyciem rozmaitych narzędzi.

Anna Świć demonstrowała zabawy rozwijające logiczne algorytmiczne myślenie, kodowanie z wykorzystaniem łatwo dostępnych materiałów i w świetle nowej podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej. Uczestnicy mogli zobaczyć jak powinno wyglądać płynne przejście od zajęć ,,na dywanie” do pracy ze sprzętem komputerowym.

Małgorzata Knap z Krajowego Biura eTwinning podpowiadała uczestnikom skąd czerpać pomysły na naukę programowania online i offline, a także zaangażowała ich w przykładowe ćwiczenia rozwijające myślenie komputacyjne. Nie zabrakło też inspiracji w postaci przykładów zaczerpniętych ze zrealizowanych już projektów eTwinning.

Bohumir Soukup (twórca programu Baltie) wyjaśnił jaka jest różnica między kodowaniem a programowaniem, jak wykorzystać programowanie na innych przedmiotach lub w projektach eTwinning, jakie dobre praktyki nauczania programowania sprawdzono już w tysiącach szkół i jak pracować z uczniami na lekcji. Uczestnicy jego warsztatów poznali i przetestowali środowiska Baltie (2, 3, 4) oraz platformę testową i konkursową Baltie.NET, a także dowiedzieli się jak stosować je na każdym etapie edukacyjnym.

Piotr Dylewski ze Szkoły Podstawowej nr 312 w Warszawie przekonywał, że kodować można na wszystkich przedmiotach, w tym na lekcjach muzyki/w edukacji muzycznej. Pokazał jak muzykowanie, działania muzyczne mogą być na różnych etapach kształcenia pretekstem do kodowania lub programowania i odwrotnie – kodowanie lub programowanie może być pretekstem do przybliżenia dzieciom (i dorosłym) zagadnień i aktywności muzycznych.

Marek Fularz razem z uczestnikami zastanawiał się czy „gadżety” ułatwiają naukę programowania? Jak uczyć programowani za pomocą kolorowych pisaków i kartki papieru? Czy można wykorzystać programowanie robota w różnych przedmiotach oraz projektach? Jak uczniowie współpracują w grupie programując? Odpowiedzi szukali korzystając z Ozobotów.

 

Zapraszamy do obejrzenia całej GALERII ZDJĘĆ ze spotkania

 

Podczas konferencji swoją premierę miała także najnowsza publikacją Programowanie z eTwinning, w które można znaleźć m.in  opisy projektów zrealizowanych przez uczestników kampanii zawierające elementy programowania, scenariusze lekcji o kodowaniu, które można włączyć do swoich zajęć, dostosowane do wielu różnych przedmiotów.

Publikację możecie przeczytać w formie e-booka:

Lub pobrać w formacie PDF