Time Capsule 2014-2114

Time Capsule 2014-2114

Przedmiot: 
Obywatelstwo
Nazwa szkoły: 
Zespół Szkół w Męcince

Koordynator:
Kamila Strzemińska

Partnerzy:
1st Gymnasium of Ampelokipi – Odysseas Elytis (Grecja), Edremit 75.Yıl Ortaokulu (Turcja), Collège de La Montagne Noire (Francja), Escola Secundária de Palmela (Portugalia), INS Thalassa (Hiszpania), Kani Arıkan İlkokulu (Turcja), Osnovna škola Jurja Šižgorića (Chorwacja), Oš Jurja Šižgorića (Chorwacja), Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 Radomiu (Polska), Scoala Gimnazială Păulesti (Rumunia), Selbu ungdomsskole (Norwegia), Vakıfbank Atatürk Secondary School (Turcja), Základní škola TGM Borohrádek (Czechy)

Język projektu:
angielski

Obszary tematyczne:
obywatelstwo, języki obce, historia, wiedza o społeczeństwie

Strony internetowe projektu:
http://twinspace.etwinning.net/464/home
http://kamilastrzeminska.wix.com/tcapsule

Nagrody i wyróżnienia:
Laureat krajowego konkursu Nasz projekt eTwinning 2016
Laureat europejskiego konkursu 2016 – II miejsce w kategorii wiekowej 12-15
Krajowa i Europejska Odznaka Jakości

Cele projektu:

  • budowanie w uczniach poczucia bycia „obywatelem świata”;
  • rozwijanie umiejętności informatycznych;
  • zaprezentowanie uczniom ciekawego sposobu poznawania świata poprzez pryzmat listów pisanych przez ich rówieśników do kolejnych pokoleń;
  • poznawanie ciekawych ludzi z różnych zakątków świata;
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem angielskim;
  • rozwijanie kompetencji społeczno-obywatelskich;
  • wzbogacanie  wiedzy uczniów na temat kultury, historii i zwyczajów ich rówieśników z innych krajów informacjami „ z pierwszej ręki”;
  • rozwijanie kreatywności w uczniach.

Opis:

W projekcie wzięło udział 14 szkół gimnazjalnych, średnich i podstawowych z 10 krajów: Polski, Portugalii, Norwegii, Rumunii, Turcji, Grecji, Czech, Hiszpanii, Francji i Chorwacji. Łącznie w projekcie zarejestrowanych zostało ponad 200 uczniów i 15 nauczycieli.

Zadaniem wszystkich uczestników było wspólne opracowanie i stworzenie tzw. „Message Book” (Księga Wiadomości) dla kolejnych pokoleń, którą zamieścili w Kapsułach Czasu i zakopali przy swoich szkołach.

Uczniowie poproszeni zostali o krótkie scharakteryzowanie swojego kraju, miejscowości  i szkoły. Ich zadaniem było także opisanie sposobów spędzania wolnego czasu, zainteresowań i planów na przyszłość. W napisaniu, wbrew pozorom trudnego, listu do  adresata z przyszłości pomogły pytania przygotowane przez polską drużynę. Dzięki listom, uczniowie poznali się lepiej nawzajem oraz poznali plany, ulubione zajęcia i tryb życia swoich rówieśników z całej Europy.

Wszystkie listy i wiadomości zostały zamieszczone drogą elektroniczną na platformie TwinSpace, a następnie wydrukowane i oprawione w jedną całość- księgę wiadomości „Message Book”. W rezultacie powstało 15 ksiąg, a każda z nich zawierała blisko 200 listów z całej Europy.

Wszystkie szkoły uczestniczące w projekcie otrzymały tradycyjną pocztą jeden egzemplarz „Message Book”, którą zakopali w wybranym miejscu w swoim kraju jako przesłanie dla następnych pokoleń.

Powstała także elektroniczna wersja księgi.

Oprócz Księgi Wiadomości, w kapsułach znalazły się także przedmioty codziennego użytku. Uczniowie korzystając z aplikacji TRICIDER dyskutowali jakie gadżety i rzeczy powinny zostać zamieszczone w kapsułach.

Uczniowie przygotowali także JARS OF HAPPINESS (słoiczki szczęścia) zamieszczając w nich karteczki z opisem rzeczy, które sprawiają, że są szczęśliwi.

Poza przygotowaniem kapsuł uczniowie brali czynny udział w różnorodnych zadaniach:

  • kręcili filmy,
  • przygotowywali prezentacje,
  • brali udział w konkursie fotograficznym. W głosowaniu online wybrano najlepsze zdjęcie, które znalazło się we wszystkich Message Books.
  • wysyłali do siebie kartki z życzeniami bożonarodzeniowymi,
  • tworzyli maskotkę projektu – Mr Mole
  • wzięli udział w ewaluacji projektu (ankieta online),
  • spotkali się na Skype,
  • szkoły z Czech, Rumunii i Polski zorganizowały specjalny Dzień Kapsuły Czasu, gdzie zaprezentowano wyniki półrocznej pracy wszystkich szkół partnerskich.

W czeskiej telewizji ukazał się reportaż na temat projektu, a w lokalnych gazetach w Czechach i Polsce pojawiły się obszerne artykuły na temat Time Capsule Project.

Wszystkie materiały powstałe w ramach projektu zgromadzone są na TwinSpace projektu oraz na jego zewnętrznej stronie internetowej.