Tydzień z programowaniem dla najmłodszych (Kodable, The Foos i Tynker)

Tydzień z programowaniem dla najmłodszych (Kodable, The Foos i Tynker)

 

 Formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie http://www.etwinning.pl/kursy-internetowe

 

 

Kurs jest przeznaczony dla zarejestrowanych użytkowników programu eTwinning, którzy w swojej pracy i działalności projektowej chcą pozyskać wiedzę i umiejętności pozwalające na zastosowanie kodowania. Wykorzystać te umiejętności do nauki logicznego  i kreatywnego myślenia. Aplikacje te pozwolą uczestnikom będącym do tej pory biernym odbiorcą otaczającej go cyfrowej rzeczywistości stać się ważnym elementem w procesie tworzenia, który rozumie i zna język kodowania. Rynek pracy uświadamia nam, że powstają zawody, o których istnieniu wcześniej nie wiedzieliśmy, a stało się tak dzięki komputerom. Zaprezentowane podczas kursu programy uczą najmłodszych jak poprzez zabawę rozwiązywać problemy, pomysłowo podchodzić do zadań i działać w zespole  dzieląc się swoją wiedzą.

Kursantom zostanie udostępniona przestrzeń do planowania i wykorzystania poznanych programów i aplikacji w procesie tworzenia działań w projekcie eTwinning i wskazanie dobrych praktyk eTwinning.

Cele:

  • Zaprojektowanie działań projektowych zgodnie ze zmianami wynikającymi z postępu naukowo-technicznego.
  • Nabycie umiejętności kreatywnego i bezpiecznego wykorzystania technologii w realizacji własnych pomysłów i rozwiązywaniu problemów i wprowadzenie  w bezpieczne środowisko programowania.
  • Rozbudzenie zainteresowania jak największej liczby osób kreatywnym rozwiązywaniem problemów poprzez naukę programowania prowadzoną w atrakcyjny sposób np.  realizując  projekty eTwinning.
  • Stworzenie według własnego pomysłu historyjek w języku programowania, nabycie umiejętności poruszania nimi kontrolowania.
  • Współpraca w zespole, wymiana pomysłów i wspólne przełamywanie pojawiających się trudności.

Od uczestników szkolenia wymagana jest umiejętność posługiwania się komputerem w zakresie zarządzania folderami i plikami, uruchamiania programów, posiadanie konta pocztowego, a także umiejętność sprawnego posługiwania się przeglądarką internetową i umiejętność pracy na platformie e-learningowej. Wymagana jest rejestracja w zaproponowanych  aplikacjach.

 Opis kursu:

Podczas kursu uczestnicy szkolenia będą mieli okazję zapoznać się z  trzema narzędziami uczącymi programowania Kodable, Tynker i The Foos, które mogą być  stosowane przez najmłodszą grupę uczniów realizujących projekty (przedszkole, szkoła podstawowa). Poznają pojęcia związane z informatyką: logiczny porządek zdarzeń, skrypt, polecenie itp.

Wszystkie narzędzia są darmowe w podstawowej wersji.

  • Kodable – program umożliwiający naukę kodowania poprzez wprowadzenie fabuły. Gdzie gracz musi zapanować nad włochatym stworkiem i pomóc mu poruszać się w labiryncie.
  • Tynker – platforma, gdzie dzieci uczą się programowania i budują gry. Mogą to robić zarówno w domu jak i w szkole.
  • The Foos – program, który otrzymał wiele nagród i wyróżnień w dziedzinie uczenia kodowania. Dzieci bawiąc się uczą się programowania. Aby odzyskać ukradzione pączki należy ułożyć skrypty dla duszka.

Zaproponowane narzędzia pozwolą  partnerom wspólnie szukać rozwiązań i uczyć się od siebie nawzajem.

Treści kursu są podzielone na 7 modułów, w których znajduje się materiał teoretyczny w postaci dokumentów tekstowych i filmów wideo, a także 6 zadań obowiązkowych do wykonania sprawdzających praktyczne wykorzystanie zaprezentowanych aplikacji. Każdej aplikacji zostaną poświęcone dwa moduły.Uczestnicy kursu będą mieli także okazję wziąć udział w wydarzeniach eTwinning Live dotyczących tematyki kursu. Poznają ideę Hour of Code i Tygodnia Edukacji Informatycznej. Kurs będzie zorganizowany w bloki tematyczne, dzięki którym podczas kolejnych dni kursanci będą mieli możliwość stopniowo poznać zalety aplikacji i nauczyć się ją wykorzystywać w swojej pracy i projektach eTwinning. Uczestnicy  praktycznie utworzą skrypty tak aby poznać wszystkie możliwości programu i wprowadzić go w swoje działania projektowe.

Podczas trwania kursu uczestnicy stworzą przestrzeń do wymiany doświadczeń i pomysłów na wykorzystanie programów w projektach eTwinningowych.  Będą mieli  możliwość podnoszenia kwalifikacji i wykorzystania nowoczesnych technologii w codziennej pracy nauczyciela.

Podczas tygodnia kursanci będą mieli możliwość dogłębnego zapoznania się z trzema bezpłatnymi narzędziami, które umożliwiają naukę kodowania od najmłodszych lat.Stworzą skrypty i gry, umiejętności te w przyszłości będą mogli wykorzystać podczas swojej pracy i działań projektowych  w programie eTwinning.

Kursanci będą pracować  korzystając  z instrukcji trenera. Trener zaproponuje szereg zadań, których wykonanie będzie poparte przykładami, a które umożliwią poznanie możliwości programów i idei programowania. Kurs będzie zawierał instrukcje, odsyłacze do stron, artykuły, PDF, quizy, wydarzenie eTwinning Live itp. Stworzy również przestrzeń do wymiany doświadczeń i pomysłów na zastosowanie narzędzi w projektach eTwinning. Podczas tygodnia uczestnicy kursu będą mieli możliwość kontaktu z trenerem za pomocą platformy a także dostępnego chatu. Materiały stworzone przez trenera na potrzeby kursu będą dostosowane do każdej grupy użytkowników Internetu (zarówno doświadczonej jak i nie).

Kurs obejmuje 7 dni pracy (14 godzin) i ma charakter zadaniowy. Uczestnicy mają całodobowy dostęp do platformy Moodle, materiałów szkoleniowych, treści zadań. W razie potrzeby korzystają ze wsparcia trenera na „Forum pomocy”.  W module 3 otrzymują dodatkowe wsparcie w postaci czatu, na którym mogą uzyskać pomoc koleżeńską dotyczącą problemów związanych treściowo z zadaniami w modułach. Wszystkie ważne dla uczestników informacje organizacyjne zamieszczane są przez trenera na „Forum Aktualności”, dlatego każdy z uczestników powinien z tego forum systematycznie korzystać.

Uczestnik powinien zarezerwować codziennie przeciętnie 1-2 godziny prywatnego czasu. Zadania są otwierane systematycznie, każdy dzień – nowe zadanie. Wskazane jest aby uczestnicy pracowali systematycznie i zapoznawali się z materiałami zgodnie z kolejnością modułów oraz wykonywali zadania zgodnie z ustalonymi terminami.

Autorem kursu jest pani Katarzyna Sopolińska.

Wszystkie materiały zamieszczone na platformie Moodle są objęte prawem autorskim i podlegają ochronie na mocy Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. (tekst ujednolicony Dz.U. 2006 nr 90 poz. 631). Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji jest zabronione.

Zaświadczenie o odbytym kursie zostanie przesłane przez Krajowe Biuro Programu eTwinning w postaci dokumentu PDF na adres e-mail wskazany przez uczestnika podczas rejestracji na kurs w terminie 4-6 tygodni od dnia ukończenia kursu.

Szczegółowych informacji na temat szkolenia udziela Agnieszka Woźniak agnieszka.wozniak@frse.org.pl