Autumn Tree

Celem projektu było rozbudzenie w dzieciach ciekawości poznawczej na temat drzew i ich znaczenia dla życia planety. Wspólnie kodowały, tworzyły mapy myśli, karty drzew, ekologiczne przesłania, ucząc się równocześnie języka obcego i podstaw programowania.

Koordynatorki:
Dorota Dankowska, Joanna Mateńko, Katarzyna Antoniak - Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku

Kraje partnerskie:
Bośnia i Hercegowina, Rumunia Włochy

Obszary tematyczne:
sztuka, geografia, biologia, matematyka, informatyka, języki obce, język polski, edukacja wczesnoszkolna

Języki:
angielski

Strona projektu:

Nagrody i wyróżnienia:

 

Zadaniem każdego projektowego zespołu było wybranie drzewa rosnącego w pobliży szkoły. Wspólnie stworzyli zestaw pytań, na które szukali odpowiedzi w odniesieniu do wybranej rośliny. Na bazie zebranych informacji powstały mapa myśli i karty drzewa, będące podstawą wspólnych, międzynarodowych aktywności. Towarzyszył im przygotowany przez uczniów międzynarodowy słownik nazw drzew obserwowanych w projekcie. Powstały także liczne prace plastyczne, które prezentowano potem w projektowej galerii.

Jednym z ciekawszych zadań była nauka kodowania. Uczestnicy pisali skrypty w programie Scratch, wspólnie uczestniczyli w Code Week, podczas lekcji online razem z partnerami uczyli się rozpoznawać drzewa wykorzystując roboty edukacyjne Photon.

W swoich klasach założyli hodowlę własnego dębu. w doniczce i prowadzili obserwacje. Poznali znaczenie drzew dla klimatu i życia naszej planety. Zastanawiali się, jak może wyglądać świat bez drzew - przedstawili te wizje w postaci rysunków i podcastów. Nagrali spot - przesłanie do ludzi - z prośbą o ochronę przyrody, w którym „wystąpiły” mówiące drzewa i stworzyli podcast. "What would happen if there were no trees

Uczestniczyli w obchodach "The Global Education Week 2023" - sadzili drzewa, oglądali filmy, spotykali się z partnerami online. Sadzili również drzewa online na platformie CoSpaces Edu i zorganizowali hybrydową konferencję "International Children's Conference "AUTUMN TREE" jako podsumowanie prac w projekcie.

W międzyczasie grali w różne gry związane z tematyką projektu. W efekcie powstała baza gier interaktywnych oraz pomysłów na gry stolikowe.

Podczas wyjść edukacyjnych zbierali materiał przyrodniczy ( liście różnych drzew). Na zajęciach klasyfikowali liście, przeliczali i w zespołach przygotowali prace plastyczne w dużym formacie - różne gatunki drzew. Prace powieszono na korytarzu szkolnym.

Projekt opierał się na współpracy. Kontaktowaliśmy się codziennie poprzez komunikatory , telefonicznie oraz Messenger i grupę FB. Każde działanie było przedyskutowane. Jeśli narzędzie sprawiało problemy organizowałyśmy spotkanie - warsztaty. Wspierałyśmy się wzajemnie i motywowałyśmy. Tworzyłyśmy szablony do współpracy w chmurze, na ich podstawie powstawały rezultaty.

Zasadniczym cele projektu było podniesienie świadomości znaczenia drzew dla naszej planety oraz rozwijanie ciekawości poznawczej. Uczniowie z ogromnym entuzjazmem przystępowali do ich realizacji. Wyzwania między partnerami, współtworzenie rezultatów, wspólne oglądanie i podsumowanie było dla nich niezwykłym przeżyciem.

Projekt się zakończył, a uczniowie nadal prowadzą obserwację drzewa. Ponadto nasionko dębu, wsadzone do doniczki wykiełkowało - trwa obserwacja młodej roślinki i opieka nad nią.

W projekcie debiutowały tez młode nauczycielki, dzięki nim cała szkoła żyła naszym projektem. Dużo działań twórczych prezentowanych było na korytarzach szkolnych, co wzbudzało zainteresowanie społeczności szkolnej.

Koordynatorki