Comp@ss

Ten projekt to wspólna podróż - uczestnicy, prowadzeni przez Comp@ss, wyruszyli w 4 kierunkach: na północ (N), wschód (E), południe (S) i zachód (W). W 10 międzynarodowych zespołach podróżowali, rozmawiali, odkrywali i rozwijali kluczowe kompetencje ucząc się w ciekawy i kreatywny sposób.

Koordynatorki:
Katarzyna Siwczak i Małgorzata Herok - IV Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernik w Rybniku

Kraje partnerskie:
Czechy, Grecja, Hiszpania, Portugalia, Turcja, Węgry, Włochy

Obszary tematyczne:
sztuka, geografia, biologia, matematyka, informatyka, języki obce, historia, WOS

Języki:
angielski

Strona projektu:

Nagrody i wyróżnienia:

  • Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
  • The Certificate of Excellence in Coding Literacy - EU Code Week 4 All - 2022 Challenge

 

Uczniowie sami decydowali, w zależności od swoich talentów i zainteresowań, do którego międzynarodowego zespołu dołączyć. Wybierali spośród grup własnego pomysłu: Podróżnicy/Eksploratorzy, Wolontariusze/Humaniści, Artyści, Naukowcy/Eksperci IT, Ekolodzy, Muzycy, Sanitariusze, Dziennikarze, Architekci i Terapeuci/Pozytywnie Myślący. Każdy zespół, koordynowany przez innego nauczyciela, wyruszył e w-podróż w wybranym kierunku współpracując nad różnymi zadaniami. Działania wymagały zarówno pracy indywidualnej (wyszukiwanie informacji, tworzenie wyzwań i podejmowanie ich, komentowanie, wyrażanie opinii, nagrywanie życzeń noworocznych), współpracy w parach/ grupach narodowych (np. projektowanie logo, ilustracji, podcastów), jak i międzynarodowej współpracy grupowej. Kierunki związane były z określonymi pojęciami:

  • South - Sustainability - zrównoważony rozwój/społeczeństwo/ SID,
  • East - emocje,
  • North - nature/ netizenship
  • West - W - wellbeing - dobrostan, w tym dobre samopoczucie młodych ludzi w odniesieniu do Internetu i cyfrowego świata.

Comp@ss był powtarzającym się motywem w projekcie - nie tylko jako narzędzie wskazujące kierunki, ale także jako wskaźnik emocjonalny i moralny.

Po interpretacji poematu „Kompas” A. Gorman i poznaniu tematycznie podobnych narodowych utworów, partnerzy stworzyli swoje własne wiersze. Na Code Week przygotowali wielojęzyczną Comp@ss Rose za pomocą Microbit, a uczniowie stworzyli wyzwania Comp@ss dla swoich rówieśników. Z SID2023 stworzyli kompas do mądrego korzystania z Internetu. Projekt zakończyli pożegnalnymi filmikami, które zostały zaprezentowane na Comp@ss Summer Camp.

Najważniejsze rezultaty:

 

W trakcie trwania projektu rozwijaliśmy kompetencje cyfrowe na różne sposoby: na początku projektu uczniowie zostali wprowadzeni w netykietę, omówiliśmy kwestie praw autorskich. Podczas wspólnego świętowania SID 2023 poszerzyliśmy wiedzę na temat praw autorskich, własności intelektualnej, dozwolonego użytku i licencji CC podczas grania w gry; skupiliśmy się na kwestii cyfrowego dobrostanu, czytając artykuły na ten temat, przeprowadzając ankietę Tech and Wellbeing Survey i interpretując jej wyniki, w ten sposób uświadamiając naszym uczniom, że ich osobisty dobrostan zależy również od odpowiedzialnego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Jako nauczyciele również wiele zyskaliśmy dzięki temu projektowi - współpraca z nauczycielami z innych krajów przy projektach eTwinning to najlepszy sposób na rozwój .

 

Koordynatorki